Варшава – Полската столица, която се е изтупала от руините, и се е превърнала в модерен европейски град.

Във Варшава ме довя отново много странен вятър. Оказах се в града по покана на посланика на Република България в Полша. Тя покани мен и група приятели от Краков да посетим пиано концерт в Кралския замък. Събитието беше в неделя. Ние взехме и понеделник като почивен и ето ти екскурзия за уикенда.

Растоянието между Краков и Варшава е около 300 км и се взема с кола за около 3-4 часа. Има много удобни влакове, които тръгват от центъра на Краков (Kraków Główny) и ви карат в центъра на Варшава за около два часа и половина. Може и с автобус, но това е най- бавният вариант.

Тръгнахме рано сутринта и към обяд бяхме в столицата. Времето също беше на наша страна – топло есенно. Във Варшава има много музей, но ние решихме да ги пропуснем, тъй като нямахме много време за музеи. Нашият местен гид Ива също посрещна това предложение с одобрение. Та тръгнахме следобедно да обикаляме из просторните варшавски улици.

Варшава освен столица е и най-големият град в Полша. Въпреки, че е три милионен град има място за всички и не се оказвате задушен от тълпи с туристи. Градът е мобилен и има уреден градски транспорт, който е по- евтин от краковския. Има трамваи, електрически автобуси и метро. Можете да се възползвате и от автомобилите на traffic car чрез приложение или можете да повървите пеша. Има възможност за ползване на електрически скутери и колела, които се наемат през приложение на телефона. Ние използвахме предимно трамвай 9 и 15 и traffic car. Голям майтап беше докато я подкараме, но за това по натам в пътеписа.

Нашата съботна обиколка започна от бизнес квартала (район) Mirów. Развиващият се бизнес район е известен със съвременни небостъргачи, като Warsaw Spire, който е разположен сред изрисувани с графити предвоенни руини и жилищни комплекси в сталинистки стил. Футуристични бизнес сгради, които подпират небето, са офиси на различни фирми и корпорации като Google, JP Morgan, Accenture, Samsung, Huawei и др. Ако сте фенове на нощния живот тук ще намерите и много rooftop барове с невероятна гледка и коктейли. 🍹🍸 На мен най- много ми хареса сградата на Samsung. Там е интересно и денем и нощем. Въпреки, че в ТрипАдвайзър дори не го споменават, аз ви съветвам да се разходите из този квартал, защото напълно ще се потопите в едно друго време и ще забравите напълно, че сте в страна от бившия източен блок. Мога да кажа, че този град напълно е преживял трудните времена от миналото и е станал символ на прогреса и развитието.

От квартал Mirów можете да вървите по улица Prosta, която ще ви изведе при една от най- забележителните сгради в цяла Европа – Дворецът на науката и културата. Ако имате време вземете билет и се разходете и вътре. Дори можете да си подарите спираща дъха гледка от терасата на 30-тия етаж. Помежду гледките там горе на терасата, човек може да се подсили с кафе, сладолед и сладки в кафето на 30-я етаж – цените са нормални, не са космически като за такъв обект. За придобиете по добра представа за 237 метровата постройка, ви съветвам да видите видеото с дрон качено в Google Maps. Дворец е отворен през 1955г. и е подарък на поляците от хората в СССР. Външната фасада впечатлява и с над 550 декоративни скулптури. Сградата е домакин на различни панаири, изложби, арт шоута и музикални събития. Дворецът се използва за бизнес и образователна дейност. Тази монументална сграда включва също плувен басейн, концертна зала, театри и музеи. С една дума няма да съжалявате!

Нашата разходка продължи по al. Jerozolimskie към Poniatowski мост. Той е доста дълъг и ви открива прекрасна гледка към националния стадион на Варшава от една страна, а от друга към центъра на града. Видяхме и градския плаж на реката. Оказа се, че има и нощни ентусиасти, които не само плажуваха, но си бяха запалили огън. Ние се отправихме към българския ресторант Ружа Роза на ул. Francuska 3. Келнерът беше пичага и обслужването беше на ниво. Яденетата бяха малко пополячени, но все пак това е полски прочит на българска кухня. Готвача също се оказа българин и ни даде по шот ракия за десерт. Не знам кой българин пие ракия на шотове, ама айде. Тук идва ред и на историята с трафик кара, понеже решихме да се приберем с кола. Намерихме свободен трафик кар, отключихме го с приложение, седнахме вътре и започна едно чудене как да го запалим. Той автоматик на батерия, няма двигател да изреве, няма нищо. А на drive, а на мануал, ревърс – не. Вече 10 мин не можем да тръгнем. Колата по -умна от пътниците. По чудо сложихме на drive и като натиснеш леко газта и то автоматично тръгва. Брех, чудо на чудесата. Бързо и сигурно се прибрахме.

Следващият ден се съсредоточихме предимно в стария град. Закусихме в кафето на леля Крокета и се впуснахме в обикаляне. В Стария град и в музеите беше пълно с големи ученически групи. Видяхме и доста паркирани автобуси наблизо – явно много от децата бяха на екскурзия. Така и нас ни водеха на времето – по няколко пъти в годината. Сега времената у нас са други, за съжаление. Най-напред минахме покрай Полската академия на науките. На площада пред академията се издигаше паметник на Николай Коперник. Бавно и с голямо любопитство продължихме разходката си. Посмяхме се, че на изпита за българско гражданство те карат да ходиш бавно и да се подмотваш, да видят дали ставаш. Ако не можеш да се мотаеш безцелно по улиците гражданството може и да ти убегне. 😀

Възхищавахме се на президенския дворец, църквата Св. Ана, Църквата Св. Кръст, където се пази сърцето на Шопен, градкста библиотека и още много други забележителни постройки. Краката ни заведоха до Старият град – Кралският замък и площадът на стария пазар. Площадът и околните сгради търпят огромни разрушения по време на Втората Световна война, но са реставрирани в мирно време. В центъра му се издига и паметник на Русалката Сиренка, символ на Варшава и сестра на Копенхагенската русалка. Бях силно впечатлена от градините на кралския замък. Имаха си и много сладка косачка-роботче. Вечерта се състоя и концертът в Кралския замък по случай 70-годишнината на Българския културен институт. За пръв път в живота ми слушах на живо произвенения на Шопен. Беше магично. След концерта се настанихме удобно в един от ресторантите с другите от групата и обсъдихме впечатления от пътуването.

На другия ден имах среща в Посолсвтото ни със Съветника към Министерството на туризма. Бяхме посрещнати много любезно и топло. Разговорът беше изключително продуктивен и мотивиращ за мен. Оказа се, че това представителство е съвсем ново и в Европа имаме само две такива – в Полша и Германия. Имахме възможност и да разгледаме красивата сграда на посолсвтото. Тя е на около 100 години и е била подарена на България от български търговец, който я е купил навремето.
След това се разходихме в парк Łazienki, който беше окъпан в есенни шарки и слънчева светлина. Там има много какво да се разгледа. Royal Łazienki е лятната резиденция на крал Станислав Август, в която класическата архитектура е хармонично съчетана с естествената й среда с приказни градини. Тук можете не само да си починете, докато наблюдавате природата, но и да задълбочите познанията си по интория, изкувство и култура.

В заключение мога да кажа, че 100% препоръчвам Варшава за посещение. Това е една по-малко позната туристическа европейска дестинация, която ще ви очарова с футуристични бизнес сгради, които подпират небето; с просторен център с безброй ресторанти и уютни кафета и огромни красиви паркове.

Важна информация

Всеки музей във Варшава има безплатен ден за посещение. Например, можете да посетите Кралския замък в центъра на Варшава (безплатен за посещение всяка сряда) и дворците Виланов и Лаженки (безплатни всеки четвъртък) напълно безплатно. Пълна информация за безплатни посещения в музеите на Варшава може да намерите тук.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

Start a Blog at WordPress.com.