Стокхолм – замръзващ уикенд

Ако сте студент, или пътувате на бюджет, тази статия е идеална и ще ви информира как да пътувате евтино до скъпия Стокхолм. Ако отидете през пролетта или лятото, Шведската столица ще ви плени със зеленина, мостове, канали, острови и уникален чар. Ако студът не ви притеснява и отидете през зимата, ще видите другото лице на една от най-красивите столици в Европа.
Аз посетих Стокхолм през януари и бях очарована от гледките, които този град предлага.

Дори една снимка на градския пейзаж би ви накарала да се замислите за посещение. Например, тази (виж снимката под параграфа) е направена от прозореца на стаята, в която бяхме отседнали. Една снимка и дъхът ви спира! Няма шега, няма измама. Градът впечатлява със своето модерно изкуство, авангарден дизайн и забележителна архитектура. По калдаръмените улички на Стария град можете да откриете внушителни сгради, създадени още през 1700г.

Моята прекрасна спътница в това приключение носи интересното име Fong Ying и е от Виетнам. Европейското й име е Джейн. Та, един студен следобед, след лекции с Джейн решихме да си потърсим билети за някъде. В сайта на Ryanair има една много хубава секция за евтини билети за навсякъде. С моята виетнамска приятелка се разтърсихме и открихме находка – 20 злоти (около 9лв) на посока до Стокхолм. Всичко беше идеално – тръгване в четвъртък – връщане в неделя. Отиваме!
Купихме билетите и Джейн трескаво затърси къде да спим. Тя ме попита спала ли си на хотел лодка, а аз отвърнах, че не съм досега. „Ами, сега ще имаш възможност да спиш!“ Хотелът, който запазихме, се казва Den Röda Båten, което ще рече червената лодка (The Red Boat). Това е едно от най- изгодните предложения и напълно си заслужава. Съотношението качество цена е много добро, както и обслужването.

Пристигнахме на летище Скавска и трябваше да вземем автобус до града. Моят съвет към вас е да проверите на кое точно летище кацате и как се стига до града. В нашия случай си бяхме купили билетите за автобуса предварително онлайн (около 30 евро) и пътувахме около 1,30 мин до Стокхолм (100 км.). Автобусите са просторни, топли и удобни за пътуване. В Стокхолм ще ви оставят на централната автогара. От там го хванахме и навръщане.

Слязохме от автобуса с раници на гръб и трескаво потърсихме нашия хотел. Стокхолм ни посрещна с многовековна история. Това е мястото, на което са родени и творили имена като Грета Габро, Ингрид Бергман, Астрид Линдгрен, Бьорн Борг, Алфред Нобел. Абба имат свой музей именно в Стокхолм. Градът става столица през 1419 година.
Павираните улици на Стокхолм може и да са студени и снежни през зимата, но на нас не ни пукаше. За първи път се озовавах толкова на север. Очите ми бяха окорени и попивах всичко наоколо.

В червената лодка ни посрещнаха топло и с горещо какао. Стаята ни беше с прекрасна гледка. Докато се настаним и оправим вече беше мръкнало. Започнахме с малка обиколка наоколо, но няма да ви лъжа беше много студено, ама много. Нащраках няколко бързи кадъра и беше време за вечеря. Неусетно времето се изниза и ние захъркахме в топлите кревати.

Ден 2 беше много дълъг ден, защото имахме планирана обиколка с HopOn – hopOFF bus. Това са от онези готинките двуетажни туристически автобусчета, които те развеждат из най-важните части на града. Билетите пак ги купихме онлайн. Този тип екскурзии са идеални за кратък престой и спестяват много лутания и ходене по студа. Плюс това, на борда на автобуса имаш wi-fi и аудио пътеводител на 11 езика. Можете да си закупите билет за 24 или 72 часа.

Стокхолм крие в себе си не една и две забележителности – не бива да забравяме, че това е един от най-съхранените средновековни центрове, които грижливо пазят вековни традиции и устои. Нашата автобусна обиколка на забележителностите започна от Кралската опера до всички най-красиви и известни места в Стокхолм. Стария град с неговите световноизвестни цветни къщи, старото кралско ловно поле Юргорден или южният остров Сьодермалм с неговата модерна градска атмосфера. От стария град – Гамла Стан започват тайните на средните векове и от там през 13 век се слага началото на днешния Стокхолм. Разходихме се из малките улички и пъстри магазинчета – магия от светлинки и аромати. Разходката ни беше хаотична, но приятна. Следващата спирка беше кметството на Стокхолм. Впечатляваща сграда, чийто силует се къпе във водите на езерото Меларен и Балтийско море и оформя невероятна картина. В Стокхолм се намира и прочутият Нобелов музей, който за съжаление не успяхме да посетим.

Обиколката ни продължи към Катедралата на стокхолм и Кралския дворец. В двореца можете да разгледате и кралската съкровищница наред с другите експозиции. Любопитен факт е, че го строят в продължение на 63 години до началото на 18 век и се отличава с типично бароков стил и архитектура. Това е официалната резиденция на шведското кралско семейство.

Много силно впечатление ми направи сградата на шведския парламент – Riksdagshuset и морският музей Бака (Baca) с кораб от 17 век. Около Riksdagshuset пейзажът става все по-воден, понеже се намира на малко островче, свързано с другите чрез красиви мостове. И тук, както и в целия град, мостовете са така солидно конструирани и съвсем естествено следват улицата, че само по парапетите разбираш, че се движиш над вода. В музеят Baca можете да видите един от реално съществувалите прототипи на „Летящия холандец” от „Карибски пирати”, който е изваден от морето след престой от цели 333 години. За съжаление, Джак Спароу и компания липсваха да допълнят картинката. След цял ден обикаляне се прибрахме на топло в хотела за вечеря и почивка.

Ден 3 започна доста по-спокойно с голяма чаша чай. Отпочинахме добре и вече суетенето за обикалне го нямаше. Изнесохме се от хотела и се насочихме към централната автогара, откъдето трябваше да хванем автобус за летището. Един магазин 7/11 ни приюти за ход дог и кафе. Със сити стомаси обикаляхме наоколо из уличките, докато стане време за автобуса. Хвърляхме поглед тук-там, но определено не бяхме уцелили подходящ момент за пазаруване. Студът се усилваше и започна да прехвърча сняг. Термометрите на телефоните ни показваха минус 16 градуса. Решихме да изчакаме на топло, докато разглеждаме направените снимки.

Следващият път в Стокхолм ще се ходи през лятото!
Кадрите по време на пътуването ми събрах в кратко видео, което можете да гледате тук.

Ще се радвам ако оставите коментар дали статията ви е харесала и дали сте посещавали някога Стокхолм?

One thought on “Стокхолм – замръзващ уикенд

Add yours

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

Start a Blog at WordPress.com.